Wie mag beveiligingsvideo-opnamen bekijken?

Wie mag er kijken Ik woon in een flat die enkel toegang heeft voor bewoners die een druppel heeft verder kan er mag er zonder die druppel niet in Tenzij je beneden belt en de bewoner de buitendeur open maakt dus volgens mij is het een prive ruimte Nu hebben ze videocamera toezicht als je beneden binnen komt staat buiten op de deur er is videotoezicht Wie mag de beelden inzien van volgens mij het prive gedeelde er staat geen openbare weg of wat ook waar de bergingen zijn 100% prive niet zonder druppel toegang ook voor vreemden enkel voor bewoners om controle voor inbraak en vernielingen enz Wie mag die beelden inzien De woningbouw,Huismeester, Wie

2 weken geleden
in: Wetgeving
1.7K
LeonardN
2 weken geleden
Het verhaal is bijzonder moeilijk te volgen.
Het type ruimte dat je beschrijft lijkt me een "gemeenschappelijke ruimte" GEEN privéruimte. De camera zal dus door de woningbouw opgehangen zijn en zij zullen dus toegang hebben tot de beelden.
Wie dan exact de beelden in zal zien is niet zo spannend, maar de huismeester is idd een van de eersten die logisch en relevant lijkt.
Maar meestal worden die beelden nooit doorgekeken TOT dat er een melding komt dat er iets heeft plaatsgevonden. Het is namelijk behoorlijk saai om een 24/7 stream video te kijken waarop 99% van de tijd niks gebeurt en voor de 1% dat er iemand langsloopt niks interessants gebeurt.
Eigenlijk hangen zulke camera's er vooral als een soort voorzorg. Met de kennis dat iets opgenomen wordt vernielen mensen minder snel.
klep
2 weken geleden
Dus het is niet zo dat alleen de politie toegang heeft tot de beelden Maar iedereen van de woningcorperatie hoger dan de huismeester mag kijken
tinus1969
een week geleden
Bruikbaar antwoord van LeinardN. Mbt ‘iedereen hoger dan de huismeester’; het gaat niet om rang. Als het goed is, zijn er mensen aangewezen voor wie het de taak is om deze beelden te bekijken. Anderen hebben daar niets mee te maken en mogen (vanwege AVG /privacywet) dat niet.
Thecis
een week geleden
@LeonardN
Dit gaat over privacy. Daarbij is het niet van belang dat er 99% van de tijd niets gebeurd.
Ik vind het zeer relevant om te weten wie de beelden zal inzien. Juist omdat dit een privacy vraag is.
LeonardN
een week geleden
@Thecis
Nee dat was niet wat ik bedoelde te zeggen, meer dat het in mijn ogen geen privacysituatie is* en het afgezien daarvan zelden of nooit bekeken zou worden.

*Wat blijkbaar anders ligt zie mijn antwoord.
klep
een week geleden
Volgens mij heeft dit niks te maken met privacy je woont in een gemeenschappelijke ruimte je weet dat er camera,s volgens mij ben je daar mee akkoord gegaan dus heb je zelf dat op geheven
Ritsuka
een week geleden
Zo'n hal waar je binnenkomt telt als gemeenschappelijke ruimte
LeonardN
een week geleden
@klep
"je woont in een gemeenschappelijke ruimte"
Eh nee dat sowieso niet. Het gaat om een gemeenschappelijke ruimte. De woning zal een privéruimte zijn. Heb niet het idee dat woningbouw voor zoiets alle bewoners gaat vragen. Dan had er vast wel 1 nee gezegd, daarnaast wat als je er na het ophangen komt te wonen? @ritsuka
Zo'n hal waar je binnenkomt telt als gemeenschappelijke ruimte
Juist dat was ook mijn punt in eerste instantie. Gemeenschappelijk (waar ook bezoekers zich bevinden) dus geen privacy. Schijnt toch anders te liggen. Ik zou ook denken, zodra ik mn voordeur van mn flat verlaat ben ik door bewoners, bezoekers, huisbaas te zien dus is m'n (gevoel van) privacy toch al weg.
klep
een week geleden
Niemand kan de flat in Je moet een druppel hebben of je belt aan En de bergruimte ook enkel met een druppel
LeonardN
een week geleden
@klep (zie nu pas dat je de vrager bent, ik snap je eerdere reactie nu iets beter) Het gaat dus blijkbaar wel om privacy(zie mijn antwoord) en daarom is het antwoord dus dat enkel de politie de beelden in zou mogen zien. Naast dat de camera niet zomaar gehangen mag worden door de woningbouw. Lees vooral de link in het antwoord wat ik geef.
TurfGraver
een week geleden
"Niemand kan de flat in"
Want meeliften kan niet?
Het maakt ook niet uit wie iets uitvreet (kan ook boze bewoner zijn).
tinus1969
een week geleden
@klep, 'je weet dat er camera,s volgens mij ben je daar mee akkoord gegaan dus heb je zelf dat op geheven'
Dat denken/hopen veel mensen, maar zo zit de privacy wetgeving niet in elkaar.

Antwoorden (1)

Als de situatie correct is geregeld zou enkel de politie toegang mogen hebben tot het kijken van de beelden.

https://www.wooninfo.nl/nieuws/2019/10/cameras-in-je-huur-of-wooncomplex-mag-dat/
"
Afweging en voorwaarden
Dat is altijd aan strikte voorwaarden verbonden; het is niet zo dat de huisbaas of de voorzitter van de VvE de beelden mag beheren. Het moet altijd in samenspraak met de politie, en zij zijn de enigen die toegang hebben tot de beelden.
"
===
Het gaat dus om een gemeenschappelijke ruimte (geen privéruimte) waar je toch privacy mag verwachten.
Toegevoegd op 15 mei 2024 08:00: tekst
LeonardN
een week geleden
LeonardN
een week geleden
De uitspraak van de website (dat het enkel mag als de politie inzicht heeft, of beter gezegd de beelden vrij mag geven aan de VVE/huurvereniging) na een aanvraag lijkt vooral gebaseerd op een casus, meer dan op de wet. https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2021:6379 https://blog.iusmentis.com/2021/12/03/zo-mag-je-als-vve-wel-cameras-ophangen-in-je-appartementencomplex/
tinus1969
een week geleden
Hoe dan ook, een verhuurder of VVE moet dit iig vastleggen in een interne procedure; waarbij niet iedereen zomaar mag inkijken, maar alleen met goede reden.