Mijn jaarlijkse periodieke controle wordt uitgevoerd door een mondhygienist, mag dat eigenlijk wel?

sinds ik van tandartspraktijk veranderd ben, worden mij periodieke controles uitgevoerd door een mondhygienist. ik vroeg mij af of de mondhygienist deze taak wel mag uitvoeren?? want het is geen tandarts...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
3.8K

Antwoorden (2)

Wat doet de mondhygiënist?

De taken die de mondhygiënist uitvoert zijn in eerste instantie gericht op de preventie – het voorkomen van cariës (gaatjes in tanden en kiezen) en tandvleesaandoeningen. Daarnaast voert de mondhygiënist ook curatieve taken uit (= gericht op genezing), zoals het behandelen van tandvleesaandoeningen.
Voorbeelden van werkzaamheden van de mondhygiënist zijn:

het uitvoeren van een mondonderzoek en indien nodig het maken van röntgenfoto’s en/of gebitsafdrukken
het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten op het gebit
het geven van uitgebreide voorlichting over gebitsverzorging
het uitvoeren van een volledige gebitsreiniging, waarbij plaque, tandsteen en aanslag worden verwijderd
het uitvoeren van preventieve behandelingen waaronder het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen (bijv. fluoride)
het aanbrengen van een ‘laklaag’ op (pas doorgebroken) tanden en/of kiezen (het sealen)
het polijsten van vullingen
daarnaast is in de Wet BIG geregeld dat de mondhygiënist, mits bekwaam en bevoegd, in opdracht van de tandarts, anesthesie (verdoving) mag geven.
ook kan de mondhygiënist met werkervaring aanvullende opleidingen doen waarbij bijvoorbeeld geleerd wordt om in opdracht van de tandarts kleine gaatjes in tanden en kiezen te vullen.

http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=53&Itemid=64
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit mag de mondhygiënist doen, vervolgafspraken m.b.t. jouw behandeling worden dan door de tandarts gedaan of in overleg met jou door de mondhygiënist. Dit is vaak een tijdbesparende methode voor de tandarts in kwestie!